Fem enkla sätt att öka din mentala styrka





1. Anta nya utmaningar.
Se fram emot umaningar, problem och hinder eftersom att de får dig att utvecklas. Önska inte att saker blir enklare - önska att du blir ännu bättre. Hoppas inte att du ska få en lätt dag - hoppas att du stöter på något som får dig att utvecklas som människa.

2. Påminn dig om allt du tidigare lyckats med.
Hämta hem trevliga minnen av tidigare segrar och koppla dem till nuet. Just när du upplevde tidigare segrar kanske du kände att du aldrig skulle klara av det men två år senare hade du klarat både det och mycket mer.

3. Börja med det du kan och öka svårighetsgraden.
Börja dagen med något lite enklare som du vet att du klarar av för att sedan ge dig på lite tuffare utmaningar. Genom detta växer man.

4. Vänta inte på inspiration.

Har du sagt att du ska göra något - stå för det och gör det oavsett hur det känns. Varje gång du gör det du har sagt du ska göra så ökar ditt förtroende för dig själv och ditt ord och därmed också din mentala styrka.

5. Hitta fördelar.

Det går att hitta en mening med allt som sker. Detta kan kallas "blessing in disguise" då du går på upptäcksfärd i att hitta bra saker med alla möten, både dem som har stärkt dig och dem som har tryckt ned dig.


Tio grundprinciper för mental styrka
1. Rätt attityd är viktigare än rätt resurser.
2. Omöjligt är inte ett faktum - det är en åsikt.
3. Det finns inga misslyckanden - bara feedback.
4. Ingen kan göra mig svag, ledsen eller irriterad utan min egen tillåtelse.
5. Hellre försöka och göra misstag än att inte våga alls.
6. Varje dag ovan jord är en bra dag.
7. Höga mål ger energi och kraft i nuet.
8. Vad som än händer i framtiden så kommer jag att klara av det.
9. Jag kan skapa och påverka min egen framtid.
10. Jag litar på mig själv och gör mitt bästa utifrån de resurser jag har tillgängliga.



Vänd de negativa tankarna...


...till positiva tankar!



Kom ihåg att allting blir vad du gör det till.


/M



Kommentarer
Postat av: qwentus- matilda

snygg blogg :)

2010-02-13 @ 13:16:21
URL: http://qwentus.blogg.se/
Postat av: Sara

Smart!

Vad är dagens planer?

Kram

2010-02-13 @ 13:54:28
URL: http://www.februaritjej.se
Postat av: caroline

åh, tack så mycket för tipset! får gå runt och provlukta lite nu då, haha.

2010-02-13 @ 14:45:23
URL: http://temanonsens.blogg.se/
Postat av: Nathalie ♥

Hejhej , Fin blogg.

Allt bra ?

Kram

2010-02-13 @ 15:07:20
URL: http://nathaliezz.blogg.se/
Postat av: Sanna M

Ja, jag får ta och läsa hans bok! Vad kul att Rom närmar sig, förresten ;)Och detta inlägg var verkligen intressant!

2010-02-13 @ 17:35:40
URL: http://tabubloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback