You got to have faith


Dag 10. Min tro


Jag har nästan alltid intalat mig själv att jag inte har någon tro. Att jag är ateist. Men jag är faktiskt osäker på om det stämmer. Jag tror att det finns något som skulle kunna kallas Gud men jag kan inte säga vad det är. Ett tag trodde jag att Gud och djävulen var samma person, det var vad jag valde att tro. Att det finns ingen himmel eller helvete. Man hamnar varken där eller där beroende på sina handlingar.
Jag vet inte om jag tror på allt bibeln säger mig, jag har lite svårt att tro på hela tjafset kring Jesus. För mig har det alltid varit en saga, inget som har hänt på riktigt. Man skulle kunna säga att bibeln för mig är en helt vanlig roman.
Jag tror även att man föds på nytt efter att man har dött. Man får ett antal liv tilldelat sig. Fast jag har inte funderat på vad som händer när dessa liv är slut. Man kanske bara försvinner?
Anledningen till att vi finns här på jorden är för att vi har en uppgift att utföra, tror jag. En liten eller stor. Och det kan vara anledningen till varför vissa dör för tidigt och för hastigt. Dom har redan gjort sin uppgift.

En dag i sommras låg jag på rygg på en filt på en gräsmatta men min vän Daniel. Vi låg där i några timmar och diskuterade just det här. Vem styr allt? Varför finns vi? Varför finns det krig om Gud finns? Vad händer efter att man dör? Jag kan säga så mycket att vi blev inte mycket klokare av att grubbla i flera timmar..
Jag kanske alltid kommer att ändra mig i min tro för att jag hela tiden väljer att tro på olika saker.


/M



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback