Historien återupprepas?


Jag har precis tittat på en dokumentär om Hitler. Och det skrämmer mig verkligen att världen har sett ut så, att alla människor inte har varit accepterade. Något som skrämmer mig ännu mer är att detta kan hända igen men denna gång i Sverige. Sverige Demokraterna har fler anhängare än någonsin och vad tror ni händer om de kommer in i Riksdagen och till sist kanske blir ledare? Lek med tanken och kanske kommer du till samma insikt som jag – rädsla.

På SDs hemsida finns deras åsikter att läsa. Jag tog mig tid och läsa för även om politik anses som tråkigt så är det väldigt viktigt. Där hittar jag det här ”Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk tillhörighet eller etnisk bakgrund.” men jag hittar också ”Den enande faktorn var motståndet mot den förda invandringspolitiken, vilken man såg som alltför vidlyftig och därmed som ett hot mot vårt land, såväl ekonomiskt som socialt.”. Hur kan detta vara ett hot? Hur kan invandringen vara ett hot? Invandringen utvecklas oss och vi vill väl utvecklas? Jag vet att jag vill utvecklas och jag vet att utvecklas gör jag med hjälp av bl.a. invandring.

Sverige är just nu i en finansiell kris, lågkonjunktur. Jag tror inte att detta beror på invandringen, jag tror att det beror på att bi har levt över våra tillgångar, rätta mig om jag har fel. Jag är inte alls påläst om lågkonjunkturen men jag gissar. Men jag tror att det är enkelt att skylla på invandringen som har ökat radikalt under senare år. Men varför måste detta vara negativt? Jag tror att det är positivt, vi blir ett mångkulturellt samhälle och det är, enligt mig, jättebra. Jag tror att man utvecklas på flera plan tack vare ett mångkulturellt samhälle.

Jag hittar även det här på SDs hemsida ”Skolans roll handlar inte bara om kunskapsförmedling, utan även till stor del om att förmedla en djupgående förståelse och acceptans för vårt svenska kulturarv – från en generation till en annan. I kulturarvet ingår det svenska folkets gemensamma historia, kultur, traditioner, normer och värderingar, språk och religion. Dessa är de byggstenar vilka utgör grunden för ett tryggt och stabilt Sverige.”. Jag tycker också att svensk historia, tradition och kultur är viktig men jag tror att andra länders historia, tradition och kultur är lika viktig. Det är viktigt att värna om Sverige men det är viktigt att värna om hela världen. Och att värna om Sverige handlar inte om att inte ha någon invandring alls utan om att ge invandrare samma möjligheter som infödda svenskar.

Detta är ett väldigt känsligt ämne men det är viktigt att det uppmärksammas för att undvika att återupprepa historien. Jag tror inte att det bara är jag som är rädd för att SD ska komma att leda oss en dag. Sverige behöver utvecklas och det kommer inte Sverige Demokraterna att hjälpa oss med, de kommer att göra raka motsatsen. Det är snart dags för val, mitt första val och jag har inte en aning om vilket parti jag ska rösta på men jag är mer än säker på att det inte blir SD som får min röst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback