Mitt brev till mig själv


Invandring utvecklar! Genom invandringen blir vårt samhälle ett mångkulturellt samhälle och genom ett mångkulturellt samhälle utvecklas vi som individer och i grupp. Ju fler kulturer vi får möta och handskas med ju lättare blir det för varje människa att sätta sig in i någon annans situation. Jag tror stark på att invandringen ska fortsätta men kanske i en mindre omsättning. Så som det ser ut i dag så är invandringen så pass stor både legalt och illegalt så att vi inte har någon koll på det, vi har ingen kontroll alls och om vi istället skulle tänka om och kanske ta in ett mindre antal invandrare per år så skulle vi kunna ta bättre hand om de invandrare vi har. Jag tror att genom att minska antalet skulle vi även minska många problem, så som främlingsfientlighet, ovisshet för det okända, kriminalitet, arbetslösheten etc.

Jag läste en gång om en rasist som hade uttalat sig så dumt så att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta, han sa ”Jag vill flytta till ett land där de inte tar emot invandrare!”. Jag har för mig om att det var just en svensk som sa det och då skäms jag. Jag skäms över att en människa kan vara så trångsynt. Mannen själv verkar inte skämmas så jag väljer att göra det åt honom. Jag förstår inte hur man bara kan se nackdelarna med invandring för det finns så otroligt många fördelar med det också. Någonstans tror jag att alla vill utvecklas på något plan och andra kulturer hjälper oss med det. Och jag tror inte att det bara räcker med att resa utomlands för då ser man ingenting egentligen.

Jag hör många i min omgivning som påstår att invandrare inte anpassar sig till vårt land, de tar inte seden dit de kommer. Men hur enkelt är det? Tänk dig att flera av dina familjemedlemmar kanske har mördats, ditt hus finns inte kvar, du får flytta till ett land där du inte känner en människa och inte kan språket, du har levt hela ditt liv i ditt hemland och känner endast till ditt hemland. Jag håller delvis med om att man ska försöka anpassa sig till situationen men det är inte alltid lätt när man själv inte har valt situationen. Allt du har kvar är kanske hemska minnen och hjärtat kanske bara är fyllt av sorg? Då är det inte så lätt att anpassa sig till något man inte vill. Jag tror att invandrare anpassar dig i den mån de kan, jag vill tro att de gör sitt bästa. Och kriminaliteten hänger inte på invandrare för det finns lika mycket kriminalitet i Sverige även utan invandringen. Och i varje land finns kriminalitet vare sig man vill eller inte. Det handlar inte om att invandrare inte anpassar sig, det handlar om att individen inte anpassar sig.

Jag har läst på mig lite på Sverige Demokraternas hemsida och jag blir rädd. Jag blir rädd för deras åsikter, hur kan människor tänka så? I Sverige har vi yttrandefrihet men det är ändå inte okej att mer eller mindre mena på att alla människor inte har samma värde. Jag är dock inte så påläst om invandringspolitik så egentligen kan jag inte yttra mig om det. Men jag tror att det är viktigt att politikerna tänker som så att ett mångkulturellt samhälle gynnar oss och att vi utvecklas tack vare det. Utveckling är makt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback