Ann Heberlein

"Psykiska sjukdomar är lika verkliga för den som lider. Jag behöver inte förståelse.
Jag vill int bli accepterad. Jag vill inte ha en egen prideparad.
Jag vill absolut inte vara medlem i någon stödförening för galningar.
Jag vill bara ha rätt till samma vård som andra som lider av livshotande tillstånd.
Bara det. Bara det."


"(Och 'psykiska sjukdomar'? Vad är det för ett jävla begrepp?
Som att bunta ihop benbrott med diabetes och ALS och lungcancer och vattenkoppor och
leukemi och kalla det 'fysiska sjukdomar'.
Det håller inte. Men det går bra att bunta ihop depression med schizofreni med ADHD med
cykloida psykoser med autism med psykopati med utbrändhet med Aspergers syndrom
med manodepressivitet.
Helt oproblematiskt sådär.)


Ur "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" av Ann Heberlein.

Kommentarer
Postat av: Jukka

Sorgligt :(

2009-05-18 @ 23:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback